טופס ליצירת קשר


שם

טלפון

מייל
הערות

  052-2481104

מאמרים

מאמרי בריאות ותזונה כלליים



מתכונים בריאים

לנוחיוכתם, מתכונים בריאים וטבעיים, מסודרים לפי


גוף ונפש



התנדבות וקהילה

 


בריאים בטבעיות college



בריאים גם בחגים



מן התקשורת



תקנון בריאים בטבעיות

 



Ynet
קפה דה מרקר
בריאים בטבעיות בפייסבוק



השמנה - רקע, סוגים ומדדים


 

רקע
מגיפת השמנת היתר הוגדרה על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כאחד "האתגרים הבריאותיים הגדולים שניצבים בפני האנושות בפתח המאה ה – 21".
נתונים בארץ
נתוני משרד הבריאות שפורסמו בשנת 2008:
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 62% מהמבוגרים ו 20% מהילדים סובלים מעודף משקל או השמנת יתר.
שיעור הסובלים מעודף משקל גבוה יותר בשכבות החלשות.
גברים סובלים יותר ממשקל עודף (45.8% לעומת 33% נשים) ונשים סובלות יותר מהשמנת יתר (25.8% לעומת 19.9% גברים). השמנת יתר הינה עודף משקל גבוה יותר ולפיכך מסוכנת יותר.
דו"ח של ארגון הבריאות העולמי שפורסם בשנת 2007 מדרג את ישראל במקום ה – 50 בעולם בשיעור ההשמנה (מתוך 200 מדינות). 

מבקר המדינה (2008) מציין כי למרות פעולות מקומיות שנעשות "אין פעילות סדורה ושיטתית למניעת השמנה הנעשית על פי תוכנית אסטרטגית מפורטת בת ביצוע. כל גוף במדינה פועל לפי שיקולו והדבר פוגע ביעילות המאבק בהשמנה".
משרד הבריאות מעריך את העלות הנובעת מטיפול במחלות שגורמת ההשמנה ומאובדן ימי עבודה מסתכמת בעשר מיליארד שקלים, כחמישית מההוצאה הלאומית לבריאות.
 
נתונים בעולם
נתונים מתוך כנס האיגוד הבינלאומי לכלכלת חקלאות בבריסביין באוסטרליה בשנת 2006:
כמעט 1 מכל 6 בני אדם בתבל סובל כיום מעודף משקל או מהשמנת יתר. מתוך 6.5 מיליארד אנשים שחיים כיום על כדור הארץ – קצת יותר ממיליארד שוקלים יותר מהממוצע (מתוכם 300 מיליון סובלים מהשמנת יתר חולנית, כלומר BMI מעל 40). "רק" ל 800 מיליון אין די מזון לאכול. ç פעם ראשונה בהיסטוריה – בעולם יותר שמנים מרעבים. המעבר מעולם רעב לעולם שמן תופס תאוצה.
 
סוגי השמנה:
  1. השמנת תפוח מול השמנת אגס
הבריאות אינה מושפעת רק מכמות השומן בגוף, אלא מהמקום בו הוא נוטה להצטבר.
 
השמנה בצורת תפוח –    שומן הנוטה להצטבר בעיקר באזור הבטן, החזה ואיברים פנימיים. אלו
                                    חשופים יותר לבעיות כמו מחלת לב, סוכרת, שבץ מוחי, יל"ד, אבנים
                                    בכיס מרה. מתאים יותר לגברים ולנשים לאחר גיל הבלות. 
השמנה בצורת אגס –     שומן הנוטה להצטבר בעיקר באזור הירכיים והעכוז.
                                    בתחילה: בעלי סיכון מופחת לפתח מחלות הנובעות מהשמנה.
                                    עם הזמן – יחלו לצבור שומן גם מעל החגורה ויחלו לסבול מאותן
                                    התחלואות של בעלי צורת התפוח.
                                                           
  1. השמנה היפר פלסטית מול השמנה היפר טרופית
השמנה היפר פלסטית =
השמנה בה יש מספר גדול של תאי שומן בכל הגוף.
מספר תאי השומן בגופינו תלוי בעיקר בתזונת האם בהיותינו עוברים ובתזונה שלנו כתינוקות. (קשה יותר לפתח תאי שומן חדשים בבגרות
ç השמנה זו מתחילה בד"כ בילדות).
השמנה היפרטרופית =
מאופיינת על ידי עליה בגודל תאי השומן.
קשורה יותר למחלות כמו סוכרת, מחלות לב, יל"ד ועוד.
בד"כ בהשמנה זו פיזור השומן הוא סביב המותניים בגברים ובירכיים אצל נשים.
 
כיצד יודעים אם אנו סובלים מהשמנה?
מדד ההשמנה העיקרי הוא BMI.
BMI = BODY MASS INDEX = מדד מסת הגוף.
זהו כלי רפואי שנותן הערכה מהימנה יחסית באשר למימדי ההשמנה של אדם מסוים וסיכויי התחלואה שלו.
ככל שה BMI  יותר גבוה ç עולים הסיכויים לפתח סיבוכים ותחלואות הקשורים להשמנה.
הנוסחא:

משקל (בקילוגרמים)
BMI   =            ________________
גובה במטרים בריבוע
 
טווח תוצאות:

טווח
משמעות
מתחת ל 18.5
תת משקל
18.5 – 25
תקין
25.1 – 30
עודף משקל
30.1 – 35
רמת השמנה 1
35.1- 40
רמת השמנה 2 (השמנת יתר)
40.1 ומעלה
השמנה מסוכנת (השמנת יתר חולנית)
 
הערה – יש לשים לב כי המדד מהימן אך יש לו הגבלות. לדוגמא בן אדם שרירי מאד, יהא בעל משקל גבוה ולכן ה BMI שלו יהיה גבוה, אך הוא אינו סובל מהשמנת יתר. כמו כן יש לשים לב לגיל ולמגדר.
מדד השמנה נוסף הינו היקף מותניים
היקף המותניים מודד את כמות השומן "הפעיל" בגוף. להבדיל משומן באזורים אחרים בגוף אשר הוא נייח, השומן בבטן אינו נמצא מתחת לעור כי אם מתחת לשרירים ובין האברים הפנימיים בחלל הבטן והוא דולף אל תוך כלי הדם המתנקזים אל הכבד ואל מערכת הדם בכלל.
מחקרים רבים מראים את המדד הזה כמנבא מעולה למחלות לב וכלי דם, סוכרת, יל"ד, כולסטרול, טריגליצרידים ואף תמותה.
לדוגמא -
לבעלי היקף מותניים הגדול ביותר סיכון פי 10 להיות סוכרתיים, סיכון כפול לחלות במחלת לב וזאת ביחס לבעלי היקף המותניים הצר ביותר וללא קשר להשמנה הכללית.
ההיקף הרצוי:
גבר – עד 102 ס"מ
אישה – עד 88  ס"מ
 
האם יש לכם בעיית עודף משקל??
 
תמיד לבריאותכם,
שירלי קרן רוזן וצוות מרכז בריאים בטבעיות 052-2481104



מבזקים וחדשות



אימוני כושר על ידי מאמנים מקצועיים - במפגשים אישיים או בקבוצות

זה הזמן לקום ולזוז... להתחיל להתעמל.. לשרוף קלוריות... לחטב את הגוף ולהיות בכושר ואנרגיות מטורפות


להמשך קריאה


מרזים בטבעיות (C) - קבוצות VIP לבריאות והרזיה

"מרזים בטבעיות " (C) הינן קבוצות VIP לבריאות והרזיה בשיטה ייחודית- ללא ספירת קלוריות, ללא מלחמות. עם אוכל בריא ונכון לגוף, עם שיקומו והבראתו, עם עבודה על הגוף והנפש ועם תוצאות והרגלים שנרכשים לכל החיים. 

 


להמשך קריאה


ייעוץ תזונתי משפחתי - המתנה המושלמת לכם וליקירכם

 אם אשאל אתכם, מה הדבר הכי חשוב שאתם רוצים להבטיח לכם ולמשפחתכם? סביר שתענו - בריאות!! ובצדק... 

בואו נקבע מפגש אחד של ייעוץ משפחתי, בוא אגיע לביקור בית אצלכם או שאארח אתכם בשמחה באחת מהקליניקות שלי,  ואלמד אתכם כל מה שצריך כדי לאכול נכון ולדאוג לאורח חיים בריא ותזונה נכונה לכם וליקירכם.... 


להמשך קריאה


כוחה של אהבה

 יום האהבה היום... 

זאת הזדמנות נפלאה לכתוב לכם מכתב מהלב. אני אוהבת אתכם ומאמינה בכם. אתם מסוגלים להכל!! תזכרו זאת :-)


להמשך קריאה


סדנת מוגנים בטבעיות - איזון לחץ דם וכולסטרול והגנה על בריאותנו

 לחץ דם וכולסטרול אינם מפחידים. הם חשובים לנו. בלעדיהם לא היינו יכולים לחיות. 

הבעיה היא (כמו תמיד  ), כשאנו יוצאים מאיזון, והלחץ דם גבוה או מדדי הכולסטרול גבוהים ואינם מאוזנים. 

בסדנה בת 6 שבועות אפשר ללמוד איך לאזן אותם ולהגן על הלב, כלי הדם ובעצם - על עצמנו 


להמשך קריאה

טיפים

שתו תה קמומיל או תה פסיפלורה לפני השינה

הדבר יעזור לכם להרגע מכל היום ולהרדם טוב יותר בלילה. כשאיכות השינה שלכם תהא טובה יותר, תהיו יותר מלאי אנרגיות ומרץ ומהלך היום שלכם יהיה יעיל ומשופר.



תזונה ושנת הלימודים החדשה

 תזונת הילדים בשנת הלימודים היא מכרעת, במיוחד בזמן בית הספר. הכנסו לקישור וקראו הכל 
www.briutcenter.co.il/innerpage.asp